topbella

♫jiwa.blOGGer♪

03 September 2016

BEAUTIFUL

Bismillah..
with ALLAH blessing,


for all the beautiful things that forwarded to me,
i'll be greatful.

whatever changes that i got even the beautiful part of the earth.
insyaAllah i'll keep it close.
to hearts and minds.

I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

02 April 2016

Kasih Sayang

sesuatu yang diminta tanpa nilainya,tapi diberi dengan penuh bermakna. 
ketika ujian yang Engkau berikan kepadaku ketika aku masih belum bersedia. Engkau mudahkan setiap perjalanan ujianku. 
ketika aku sudah tidak mampu menanggung perit sakitku gelisahku,Engkau tempatku merayu,hibaku engkau dengar,bila ketika tangisanku menjadi mahal disisiMu.

Ketika itu tanpa perhintungan dosa-dosaku,engkau anugerahkan aku kekuatan,engkau berikan aku peluang,seolah-olah engkau menyampaikan sesuatu permintaanku disebalik setiap keluh kesah.

Ya Rabb,ujianMu membawa aku lebih kenal apa yang dikatakan sebuah kasih sayang.

Aku tinggalkan cinta manusia,aku relakan nafsu dunia berlalu begitu saja,aku larikan diri pada zina semata-mata demi mengenal cintamu. sesungguhnya Engkau berikan lebih,yang dinamakan sebuah kasih sayang..

Rinduku makin  hari makin rindu, setiap kasih sayangmu,itulah nikmat yang tidak pernah aku sia-siakan. 
Terima kasih Ya Allah,engkau jadikan aku lebih kuat untuk ujian itu.
Sakitnya masih dirasa hingga kini,tragedinya masih jelas menjadi persoalan pada mindaku. peristiwa eksiden tempoh hari menggagahkan aku.. sesungguhnya ketika ini aku tahu engkau masih menyanyangiku. 

Sekalipun terlampau banyak dosaku padaku,terlalu banyak khilafku pada pandangan manusia, aku masih mahu jadi terbaik bagimu.

Ya Allah,rasakan kasihku ini berpanjangan hingga ke syurgamu...

suatu mesej yang engkau berikan bahawa aku perlu fokus pada urusan akhirat dan rehat dari urusan duniaku,suatu mesej yang engkau berikan betapa singkat perjalanan untuk merasakan kasih sayangmu.suatu mesej yang aku terima bahawa tidak perlu terlalu dambakan sesuatu yang menjadi igauan dunia.kerana aku akan kembali padamu kelak.

bersama kasih sayang bagi setiap kasih sayang yang engkau berikan.
redhamu.....Yang Esa

I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

15 December 2015

Tika Dinihari Devotees


Oh Tuhanku
Tiada indah di malam yang hening
Melainkan dengan bermunajat kepada-Mu
Tiada indah suatu hari yang aku lalui
Kecuali dengan patuh kepada-Mu

Oh Tuhanku
Tiada indah hidup di dunia
Melainkan berzikir dan menyebut nama-Mu
Tiada indah tiba di akhirat yang abadi
Kecuali dengan keampunan-Mu

Ya Allah Tuhanku
Yang merubah kalbu
Tetapkanlah hatiku
Moga sentiasa dalam agama-Mu
Jua taat akan perintah-Mu

Tuhan
Usah bebankan kami
Dengan bebanan yang berat
Seperti yang pernah Kau berikan
Kepada umat yang terdahulu dari kami

Tuhan
Jangan pikulkan kami
Yang tidak kami terdaya
Maafkan salah kesilapan
Ampunkanlah dosa-dosa

#kembalikan


I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

10 October 2015

Stop Wishing,Start Doing.

:)
Be indipendent no matter its going to make you fall sometimes. 
Dont know what will left behind to wish 'they' really calm to see us one day.

Do it now.since u still have time.
Umie,ayah..
Your sacrifation will be rewarded even a little.
InsyaAllah,pray for your dear youngest daughter.

However we all come from the same line,we used to make it in different way.
and i got the differences from HIM,

"usah dipinta hidup yang mudah,tapi mitaklah hati yang tabah menghadapinya"

Stay patient :)

Thanks Umie.Ayah


I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

16 May 2015

Terima kasih bagi setiap petunjukMu

Kalau suka seseorang, cuba jauhkan diri dari dia. Time tu baru awak boleh beza awak suka dia sebab nafsu, atau sebab Allah. Kalau suka ikut nafsu, awak tak boleh menjauh dari dia. Ada je rasa tak kena. Takut dia curang atau tinggalkan kita. Kalau awak suka sebab Allah awak akan cuba kawal perasaan. Tak contact, tak berjumpa tanpa sebab.
Lagi cuba nak jauhkan diri sebab takut Allah kurangkan rasa sayang satu sama lain, tapi mention nama dia dalam doa tak pernah missed sebab awak tahu hati dia Allah pegang.
Awak percaya Allah Maha Pengatur segalanya? saya percaya.
Siapa kita untuk nafikan perasaan yang hadir. Siapa kita untuk menolak fitrah yang datang.
Rujuk pada Dia.
Dia pemilik hati manusia.
Cinta manusia itu tidak salah, tapi kawal lah dengan iman. bukan nafsu.
Jika rindu, titipkan dalam doa insyallah dia turut merasainya.
Saat lelaki itu sedang kerja keras untuk menghalalkanmu, saat tu juga ada wanita yang mendoakanmu agar dimudahkan urusanmu untuk menghalalkannya.
Mohon Allah jaga. Mohon Allah lindungi. Moga baik baik dalam jagaanNya.

I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

13 September 2014

My Piano



apabila kau rasakan diri itu perlu.
bergeraklah kehadapan.
usah gelisah.
akan apa yang kita tinggalkan dibelakang.


the first who forget is the happiest person 
:)

farizaarezali
0755
13092014

I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

08 September 2014

Deny or Admit It

Duniawi

Berbicara mengenainya,
Tidak akan pernah ada limitationnya.
Penuh dengan sengketa semata.

***


"leceh betullah"keluh seorang ikhwah

"apa yang leceh ni Bad?"tanya sahabatnya itu. Gelisah melihatnya sedang mencari-cari sesuatu daripada tadi.

"Man..phone aku hilang lagi la"

"Astagfirullahalazim..siapala yg curi pula kali ni? agaknya belum serik-serik lagi..hurmm.." Aiman akhirnya mengerti perasaan ikhwahnya yang disayangi kerana Allah itu.

Kedua-duanya termenung.
Berfikir seketika.

Tiba-tiba Badrul memulakan bicara.

"biarlah Man,bukan rezeki aku agaknya"

Aiman hanya memandang ikhwahnya dengan hanya melemparkan senyuman sahaja. 

"Bad, cuba kau renungkan ayat 216 surah Al Baqarah "tambah Aiman

Badrul mencapai tafsirnya dan membuka satu persatu helaian tafsir yang dihadiahkan oleh ayahnya itu.

Seketika.

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
(Surah Al-Baqarah ayat 216)

Hatinya mula mengimbas kembali.
kenapa dan mengapa.
Setiap kejadian Allah itu diciptakan.
daripada pangkal sehingga kehujungnya.

mencari-cari hikmah itu.

kali ini.
Badrul mula melirikkan senyuman dibibirnya.
penuh ikhlas pada saat itu.

mungkin kerana dia lebih tahu.
buruk dan baiknya.

jauh sekali Badrul memandang kearah jendela yang masih terbuka itu.
mendongak kearahnya.
seperti seakan tahu apa "hint" drpdNya kali ini.

***

sering sahaja kita ditarbiyah manusia.
tapi lupa akan tarbiyah dr Yang Esa

duniawi juga,

tetapi,
kadang-kadang,
hidup perlu ada kehendaknya.
kemahuannya.

kerana ia tersangatlah berbeza.
manusia sesama manusia.
kerana itu.
insaniah terbina.
atas landasan yang berbeza.

sehingga mana kita mula mengenal diri.
di situ kita sendiri akan tahu.
'limit' sebenar.
pada setiap sudut perkara.

jadi.
jangan persoalkan soal keduniaan.
hanya berdasarkan 'limit' kita semata.

kita adalah berbeza.
punya "guide line" sendiri.

sejauh mana gerabak ini bergerak.
kita sendiri yang membawanya.
supaya ia akan terus bergerak.

tahukah engkau.
bersama ataupun tidak.
bermanafaat atau tidak.
gerabak ini akan terus bergerak.

soalnya.
masih relevenkah engkau berada dalam gerabak ini?

farizaarezali
08092014
2303


I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

06 September 2014

Bismillah

0904
09062014
farizaarezali


kekuatan.

itu bermula dari sudut setiap perkara.

"ahh..nervousnyaaa"

"wahh..tak sabarnya.."

"kini aku lebih bersemangat!!"

celoteh mereka.

disini kisah baru pasti bermula.

tanpa pernah lupa kenangan lama.

tanpa meninggalkan pengalaman bersama.

kerana.

demi Dia.

kita berjuang.

demi Dia

jihad ini dimulakan

demi Dia

ia pasti bermula.

dengan.

"BISMILLAH"


I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

01 September 2014

Aku Juga Jahil


“..bila waktu…tlah memanggil,teman sejati  hanyalah aman..”
“Bila waktu telah berhenti,teman sejati tinggalah sepi…”

Kenyaringan suara Badrul memecahkan suasana suram dalam rumah yang disewa bersama rakan=rakannya yang lain.

“pfft..sedap gop suara mg ni Bad, silap-silap boleh jadi penyanyi nasyid ni” celah Daud ,sejak dari tadi memerhatikan gelagat rakannya itu.

“haha, penyanyi nasyid tu boleh sangat,tapi bila nak suruh aku berpidato ke ,berceramah ke tak mampu aku.. aku bukan macam Man tu”

Tambah Badrul selamba sambil menjeling-jeling kearah Azman yang sedang khusyuk menelaah buku ilmiahnya berjudul Kristiani dan Gejala Murtad.

Sejak dari tadi,mencuri-curi dengar perbualan kedua-dua rakannya itu. Kali ini buku yang dikarang Ustaz Farhan Abdullah atau nama sebenar beliau Pastor Yohanes lebih menarik perhatian Azman daripada melayan usikan rakannya itu.

“Man tu lain la..banyak ilmu agamanya, kita ni mana la sempat nak membaca buku-buku ilmiah yang menimbun-nimbun ni” kata Daud sambil membelek salah satu buku terbitan AL Hidayah ’50 soal jawab Mengapa Syiah Sesat’ yang turut menjadi koleksi Azman.

Tiba-tiba Azman memulakan bicaranya.

“Daud ,Bad cuba kau  tadahkan kedua-dua tangan korang” pinta Azman berkelakuan agak pelik.
“apasal pulak nak tadahkan tangan Man,kau nak bagi ilmu kat kami ke?” Tanya Daud mentertawakannya

“tak yah nak banyak soal, skrg ni anggap telapak tangan kau tu sebagai neraca timbang”

Badrul dan Daud hanya menurut arahan Azman.

“Bad, aku beri kau dua perkara, pertama, pahala dan kedua dakwah..kau rasa yang mana lebih berat lagi antara keduanya??”

Bad mula gelisah dan keliru. Lantas berkata “kau gila ke Man,memanglah pahala tu boleh ditimbang berat ringannya, tapi neraca timbangan mana yang kita guna dalam menyampaikan dakwah Man..”

Penjelasan Badrul dibalasnya dengan senyum sahaja seolah-olah mengiakan rakannya itu. Kasihnya pada ikhwah itu hanya Allah yang tahu.

Seketika kemudian.

“Daud, sekarang ni aku beri kau dua pilihan, pertama pahala, kedua ilmu..dimana kau akan letakkan timbangannya??”

“Man ni..mestilah pahala di bahagian yang lain, ilmu pula dibahagian yang lain,mana boleh campurkan kedua-duanya..salah tuu”

Sekali lagi Azman tertawa kecil melihat gelagat kedua rakannya itu.

“hai Man, kenapa pula kau ketawa,apa lucu kau ingat??” tambah Badrul daripada tadi hairan.

Azman mendekati ikhwahnya Badrul, menepuk bahu rakannya itu. Sambil menjelaskan.
“Bad, sesungguhlah dalam melakukan dakwah,tidak akan ada neraca untuk menimbangnya, selagi mana kita hidup ,kita boleh berdakwah walaupun hanya tahu satu perkara sekalipun, sekalipun kita anggap kita jahil terhadap ilmu, tapi jangan sesekali kita jahil terhadap Allah”

Ya akhi,ya ukhti.

Dalam berdakwah.

Mahupun menyebarkan ilmu Allah.

Setiap hamba Allah itu bergelar daie.

Maka tidak akan ada perantaraan untuk membezakannya.

***
Pandangan Azman dialihkan pada rakannya Daud yang turut hairan ditertawakan sebantar tadi.

“Daud,seperti yang kau katakan tadi, mana ada neraca yang mencampurkan pahala dengan ilmu yang kita ada”

“dulu,ustaz aku pernah berkata yang Imam Syafie pernah berpesan “semakin banyak ilmu pada manusia,semakin jahil manusia itu”

Ketika mulanya. Mati-mati aku ingat bahwa aku terjerumus ke ajaran sesat. Lama-lama baru aku faham ,ada benarnya kata Imam Syafie itu.

Ya Ukhti Ya Akhi,

Bila kita tiada ilmu atau kurang arif ilmu-ilmu agama.

Kita akan sedar bahawa kita sejahil-jahilnya kepada pencipta.

Tapi bila ilmu ade sikit,

Kita akan rasa berat kepala dah.

Dan..makin banyak kita tahu pasal ilmu agama,

Makin kita rasa hebat dari org lain,

Hebat dari manusia yg hanya brharap org suap je,

Tapi,sayang,

Ruginya,

Tanpa sedar,

Kita tergolong dalam org2 yang riak.

“ada ilmu tapi dop sebar,ada ilmu tapi dop amal,dop leh nak wat gape”teringat kata UAI

***
“jadi Daud, soalnya seberapa berat sekalipun ilmu kita,buku-buku yang kita baca pun,setinggi mana pandangan kita pada manusia mengenai ilmu agama mereka, tak dop bende…kita still kembali pada Allah dengan timbangan pahala kita”

Daud tertunduk. Seakan-akan memberi ruangan kepada sinar cahaya yang melutupi di celahan-celahan hatinya.

Badrul pula membaringkan badannya ke katil. Seakan-akan telah menjumpai point sebenar ikhwahnya itu.

Azman meluru kearah jendela ,sambil mendongak ke langit..

“janganlah kita hanya melihat langit tanpa mendongak kearahnya”bicara hati Azman , ….seolah-olah merasa kata-katannya yg diilhamkan oleh Allah sebentar tadi seperti menjemput sinar-sinar baru ke dalam rumahnya selepas ini.

Apabila kita semakin rasa Mudah untuk menimba ilmu Allah,maka kita akan menanggung semakin Beratnya tanggungjawap kita sebagai khalifah di muka bumI kepada ummah yang lain.
Subhanallah. Perjuangan mereka akan lebih dasyat T.T

#terimakasihbuatikhwahygdisayangikeranaDIA

#selagi kita ada satu tugas,selagi itu kita ada peluang untuk ditarbiyah

#maka, apabila kita terlepas satu tugas,kita terlepas satu peluang untuk ditarbiyah

farizaarezali
01092014
0933





I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

29 August 2014

Kita Tidak Mungkin Disengat Dua Kali Di Lubang Yang Sama

Mustapa kamal at-tartuk by pak latif
Nukilan..si botet 

20012014
Duhai penggerak islam,
Seiringan kaki melangkah
,perkhabaran tiba ,
islam terus dicecah ,bukan dr orang kafir mahupun yahudi 
tapi kni islam terus diperkotak katikkan oleh umat seagama

Bagaikan musuh di dalam selimut
Islam diajar fitnah memfitnah ,
diajar budaya barat,
dr mana ia bermula? 
Sudah semestinya golongan yang hanya memandang islam dihujung celahan mata.




Ayuh umat nabiku,
Bangkitlah,bagunlah diri,
jika tidak termampu membangunkan ummah,
Walaupun diri ini umpama abu dan pasir yang hanya mampu beterbangan dan bertaburan apabila ditiupkan angin
Walaupun diri ini bagaikan kapal kecil yang bergoncang dek ombak  yang deras dan bila2 sahaja mampu dikaramkan.

Tapi pasir itu yang membentuk gurun,menjadi bukit di padang pasir ,
menahan peritnya sinar cahaya matahari
Dan kapal kecil itu yag membawa hasil tangkapan apabila tiba di pesisirnya

Jadilah..
Mereka yang hanya walau tidak berupaya membina ummah,tapi dapat membentuk peribadi dri.
Dan jadilah seorang sahabat yang tujuannya hanya ingin berkawan dan mengenali tapi sebenarnya membawa lembaran Tuhan Yang Esa,membawa pesanan dariNya
,menyebarkannya,dan memimpin tangan bersama menuju KESYURGANYA..



#kita bukan selfish nak  masuk syurga ssorang2 ##luaskan  kuasakmuuuuu..

I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

Getaran Hati


“follow the flow”

Ramadhani,
Permulaan yg cukup indah.
Semalam buat pertama kali tahun ini mengerjakan solat sunat terawih hinggakan seluruh isi masjid itu kurasakan padat dengan insani pendamba cinta Ilahi. Alhamdulillah, sesungguhnya benarlah tiada perantaraan untuk “connection” kita bersama pencipta. Apabila telah “access” selesai berjemaah.


ketahuilah ,jalan menuju Allah tidak ditempuh dengan langkah kaki, melainkan harus ditempuh dengan hati”
(Ibnu Jauzi)
***
Seusai solat terawih.
Imam mengingatkan makmumnya.
Mengenai konsep pengisian hati.
Hati.

Umpama botol kosong yang apabila diisi dengan air biasa,mungkin harganya mencecah 20 sen ataupun seringgit.jika diisi dengan air cordial,mungkin harganya mencecah 2 hingga 3 ringgit. Tapi bila diisi dengan madu,harganya lebih dari 50 ringgit.
 Kita yang mempunyai “priority” untuk mengisi botol itu mengikut pengisian yg sebetulnya. Jika taqwalah kandungannya, maka hati kita akan bersatu dan terus menyatu.
Namun,cuba bayangkan jika botol itu diisi dengan air kumbahan longkang.
 Mungkin negative harganya. Adakah terlalu murah ataupun mungkin tak mempunyai harga pun. 
Sedangkan apabila diberi percuma pun tidak akan diambil. 
Di manakah tahap konsep taqwa yg ada pada diri kita?

Sesungguhnya
Taqwa.
Seperti meniti di atas rumput-rumput yang berduri.
Kadang-kadang kita terpijak,
Menjerit .
Namun sakitnya perlu ditahan.
Supaya kita terus bertahan untuk melangkah ke hadapan.
Kadang-kadang luka.
Kita ubatkan.
Tapi, jangan cuba untuk berpatah balik. Ketika kita akan jauh ke belakang untuk menikmati keindahan nikmat yang berada dihadapan.
Sakit Cuma sedikit,tapi kita bertahan.
Rebah Cuma sementara,tapi kita terus bangkit.

Permulaan ramadhan ini.
Sangat hebat.
Sangat padat.
Setelah lama tidak mengabdikan sepenuhnya waktu bersama Dia.aku rasakan nikmat yg jatuh bagaikan durian runtuh.
Taqwa itu adalah,
Berjalan di atas jalan yang dipenuhi duri,
Dengan berhati-hati.
Tiadalah diminta untuk berjalan tanpa terkena duri,
Tetapi cukuplah berjalan dengan berhati-hati.
Akan ada masa kita mampui lalui tanpa dilukai,
Akan ada jua masa kita akan terluka.
Namun,kita tetap berjalan
Kerna yakin akan jalan yang dibentangkan olehNya.
Darah kita kan menitis,
Mengekori setiap langkah yang kita ambil,
Meninggalkan kesan,
Buat mereka di belakang.



Tadi,
Seusai bertadarus bersama keluarga
Aku meneliti satu persatu bacaanku, 
mempelajari lebih mendalam tentang tajwid dan manafaat melalui tadarus itu.
Aku terdetik membuat demikian.
Kerana telah lama aku bertadus dan khatam 30 juzuk setiap kali ramadhan.
Dan apabila bakal menghabiskannya buat kali ke-10,
Aku merasakan masih ada yang tertinggal disebaliknya.
Kerana masih terlampau banyak Ilmu terkandung disebaliknya masih belum dirungkai 
pada jiwa-jiwa ini.
Tapi aku tak pernah terdetik untuk membuat sebegitu selalu.
mungkin sekatan masa.
tapi itu bukanlah alasan untuk aku jadikan untuk memperbetulkan bacaanku.

Aku sedar. 8 tahun berturut-turut aku khatam,walaupun bacaannya lancar,
namun aku perlu tahu apakah makna yg terkandung di dalamnya.
insyaAllah istiqamah.
Kadang-kadang kita belajar,tapi kita lupa.
 Belajar segala hokum-hukum mad,panjang dan pendek tapi kita hanya mampu mengamalkan separuhnya sahaja.

Lalu aku berfikir.
Perlunya untuk aku berkongsi dengan anda-anda mengenai bacaan-bacaan al-quran yang kadang-kadang kita hanya ambil ringan sahaja.
Pelajarannya. 
Hanya hari ini, aku dapat mempraktiskan semula bacaan mad yg asas yg kebiasaannya ada dalam kalam itu.

Pagi tadi.
Aku turut meniliti tafsiran al-quran yang dibaca sepenuhnya.
Lalu aku tertarik.
“kenapa Allah ciptakan lalat?”
Kenapa ada perumpamaan demikian yang disebut-sebut dalam al-quran muka surat 5 Surah AlBaqarah ayat 26.
cerita ini akan terungkai dalam “posting” berikutnya…
Farizaarezali
0944
29062014


 "mengapa?kenapa?" *****



Kenapa Allah ciptakan lalat?
Bukan sahaja lalat.
Tapi juga apa yg ada pada serigala dan labah-labah
Bagaimana serigala yg cerdik berpura-pura mati seperti seekor bangkai. Padahal ia menunggu mangsa untuk diperdaya.
Bagaimana labah-labah yg membuat perangkap untuk menghalang sebarang pergerakan dan mengawal mangsanya dengan berada di tengah-tengah perangkap itu.
Kenapa pula lalat?

Dari Abu Hurairah bahawa Rasullulah S.A.W pernah bersabda.
“apabila seekor lalat hinggap di tempat minum salah seorang daripada kalian ,hendaklah ia menenggelamkannya ke dalam minuman tersebut ,kerana pada salah satu sayapnya terdapat penyakit dan pada sebelahnya lagi terdapat penawar”
(hadis riwayat Al-Bukhari)
Dalam peringatan ini.
Allah juga ada menyebut ..
“sesungguhnya Allah tidak malu menjadikan nyamuk atau yang lebih kecil daripada itu sebagai perumpamaan. Bagi orang-orang yang beriman , mereka mengetahui bahawa itu adalah kebenaran dari tuhan.tetapi yang kafir akan mempersoalkannya”
(2:26)

Aku teringat.
Sepanjang aku berada di semester 2 di UPM, banyak sekali orang membangkitkan permasalahan anjing yang menganggu.
Lalu aku terfikir,jika anjing itu mencederai kita tanpa sebab. Maka patutlah untuk diambil tindakan.
Namun, anda onar-onar dari belakang yang mengutuk-gutuk haiwan tersebut tanpa pernah terdetik untuk mengambil sesuatu yang baik dari itu.

Muhasabah.
Diri perlu ditarbiyyah.kerana kita masih belum sempurna.
Sedangkan aku juga tidak boleh lari dari kesilapan itu.
Hikmah daripada ciptaan Ilahi.
Farizaarezali
1021
29062014




I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

27 August 2014

Im HORT Student

Kami Budak Hort >,<

“Horticulture is heavily dependent on three broad areas of knowledge: Science, Business, & Art. An appropriate balance and interaction of these three components is necessary for success in Horticulture.
Prof. Bailey L. H.


ada satu kes ketika senior saya memohon kerja di Jabatan Pertanian mereka bertanya,



"Apakah Sains Hortikultur ini? Kami terima pelajar pertanian je dik."

Bayangkan orang JP sendiri tidak tahu apa itu Sains Hortikultur? 


(kes ini berlaku 5-6 tahun yang lepas).



Bagi saya pula jika ada yang bertanya ambil jurusan apa di UPM, saya jawab

"Sains Horticulture di bawah Fakulti Pertanian."

"Oooo. Sains Horticulture.." 


sama ada mereka minta ulang semula apa yang saya sebut atau



"Apa itu?"

Kebelakangan ini sahaja istilah 'hortikultur' mula mendapat perhatian ramai. 


Malaysian Agriculture, Horticulture adn Agrotourism (MAHA) menjadi contoh terbaik untuk ini.



Menyingkap sejarah Bacelor Sains Hortikultur di Fakulti Pertanian, Universiti Putra Malaysia, sebenarnya jurusan ini telah pun lama bertapak ada sejak UPM menawarkan jurusan pada peringkat ijazah sarjana muda. Cuma apa yang menyedihkan pada tahun 1998 ia telah ditutup atas dasar politik ketika itu tidak menyokong pertanian. Mereka gantikan dengan Sains Bioindustri.

Namun, Sains Bioindustri sememangnya tidak mendapat sambutan. Pelajar hanya belajar pertanian dan hortikultur secara teori tanpa menjejakkan kaki ke ladang. Akhirnya jurusan ini dibubarkan.

Bacelor Sains Hortikultur dibuka semula dengan menerima kemasukan pelajar baharu bermula tahun 2002.

Baiklah, sebelum saya meneruskan lagi perbincangan ini, pembaca fahamkah apa yang dimaksudkan dengan hortikultur? Adakah ia budaya panas? HOT culture?

"tapi sememangnya kami budak2 hot..haa"



Sebenarnya istilah 'hortikultur' berasal daripada 2 perkataan Latin iaitu Hortus yang bermaksud taman atau kebun, dan Colere yang bermaksud penanaman. Jadi hortikultur boleh didefinasikan sebagai sains atau seni penanaman buah-buahan, sayur-sayuran dan bunga serta landskap.



Olerikultur untuk sesiapa yang makan sayuran.

Florikultur untuk peminat gubahan bunga.


Hiasan landskap yang indah memerlukan seorang ahli hortikultur sebagai penasihat.
Pomologi untuk sesiapa yang minat makan buahan.



Secara amnya, ketika di awal tahun, subjek-subjek yang saya ambil kebanyakannya lebih kepada asas-asas pengenalan tumbuhan seperti subjek Biologi Sel dan Genetik, Fisiologi dan Botani Tanaman Hortikultur, Manusia dan Pertanian dan lain-lain. Ketika ini saya masih lagi diambang ketidakketahuan apakah itu hortikultur. Tampak sama sahaja seperti pelajar Sains Pertanian.

lecturer saya juga pernah bercerita. ada juga yang further study dalam bidang yang lebih mendalam. contohnya tissue culture juga teknik penanaman selaras dengan perkembangan teknologi tanaman kini. banyak lagi yang diluar jangkaan kita sebenarnya.

Masuk sahaja tahun kedua, Sains Hortikultur mula jelas. Subjek-subjek seperti Pomologi. Olerikultur, Hortikultur hiasan, Entimologi Asas dan lain-lain membuka minda saya ke tahap yang lebih atas. Saya mula berminat dengan subjek-subjek yang ingin dipelajari. Sungguh saya teruja kerana apa yang akan saya belajar boleh membawa kepada kehidupan di sekitar saya. Di waktu inilah terdapat perbezaan ketara pembelajaran budak Sains Pertanian dengan budak Sains Hortikultur. Budak SP lebih kepada tanaman industri seperti padi, kelapa sawit, getah dan tanaman kontang yang lain. Manakala budak SH lebih kepada buah-buahan, sayur-sayuran, bunga dan landskap.

Walaupun ia seperti teknik-teknik orang berkebun di hadapan rumah, tapi bukankah itu yang membekalkan makanan kepada dunia ini? Lihatlah Belanda. Negaranya kecil tapi mampu menjadi pengeksport utama tulip di dunia. Kenapa tidak Malaysia yang dirahmati dengan hujan sepanjang tahun? Kita perlu berlari untuk mencapai kejayaan dalam industri hortikultur ini.

Pada tahun-tahun yang akan datang , saya terdedah pula kepada subjek-subjek elektif. Ketika inilah saya boleh mencungkil minat sebenar dalam bidang landskap. Jika tidak minat buah atau sayur, boleh sahaja memilih bunga dan landskap sebagai kecenderungan kita. Itulah uniknya pelajar BSHTK.

Sesungguhnya subjek-subjek tersebut amatlah berguna untuk saya ketika bekerja nanti. Tidak kiralah jika pekerjaan saya itu akan berkaitan dengan industri hortikultur atau pun tidak. Malahan saya juga boleh mempraktikkan apa yang saya pelajari dalam kehidupan harian saya.

Ramai juga senior sejurusan mengambil subjek landskap. Al-maklumlah, mereka kurang meminati tanaman makanan. Apapun, kini ramai senior saya  itu sudah pun bekerja di alam landskap. Sungguh hebat belaka mereka!



Tidak kurang juga minat saya ini bertambah kuat dek kerana pengajaran pensyarah-pensyarah di sini. Kebanyakan pensyarah di Fakulti Pertanian ini adalah antara yang telah mengajar di UPM sejak tahun 70an lagi. Mereka sememangnya mempunyai pengalaman dalam pengajara ini sungguh lama

Kesimpulannnya, BSHTK bukanlah suatu bidang yang boleh dipandang enteng. Perjalanan saya sepanjang 1 tahun menjadi pelajar BSHTK betul-betul membuatkan saya bersyukur kerana telah dipilih dalam jurusan ini. Ya ia mungkin nampak salah tapi apakah hati ini peduli akan kata-kata orang luar?
 Hanya jauhari jua kenal manikam.



semoga 2 tahun yang akan datang memberi peluang cerah untuk saya menyambung pengajian itu dalam bidang master dan PHD dalam bidang yang AWESOME nanti.


galeri kejayaan budak hort: (dari senior  BSHTK) "maaf curi gambar..hee"


Pelajar praktikal....




Kini pengurus ladang

Dulu pekerja buruh...





Kini... penyelia landskap di KL

Dulu buruh semasa praktikal... 

Kini... penyelia landskap
salam dari kami.
budak HORT 2013/2014
piece!! :D



I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

26 August 2014

Memilih bukan Mendidik


Memang Dia yg Maha tahu.

Tapi dalam bercitakan yg sempurna.
Anda terlebih dahulu berjalan ke hdpn bukan hnya mlihat ke hdpn.
#seethrough
..an-nuur 26..

Bila kita kenal diri sendiri.
Kita akan 'setkan' satu 'guide line' 
Pasti.
Itu yg membezakn bg setiap hamba.
supaya kita tak lebih mahupun terkurang kepada dunia mahupun khdpn selepasnya.

'guide line' tulah akn 'control' setiap tindakan seorg muslimah.
Agar setiap 'virus' yg 'attack' akn di 'scan' sepenuhnya. .di 'fixkan' sbaiknya.

#carilah #guideline itu #usahkamugelisah
#usahkamurisau

Apabila kita mnuju ke jalan Allah.
Nescaya Allah akn mmbawa kita bersama ke jalan2 yg kita mahukan.




I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

♫laugh.peace.life♪

My photo
♫bachok♪, ♫kelantan♪, Malaysia