topbella

♫jiwa.blOGGer♪

06 May 2013

pengalaman:)


Ya RAHMAN..aku bersyukur..
Kerana ENGKAU menunjukkan semua ini bagiku, “sesungguhnya ujian ini teramat besar bagi hambamu seperti aku,namun terlalu kecil pada pandangan mereka yang telah diuji olehMU sepanjang hidupnya”
Lalu aku sedar kini  “tiada apa yang membezakan manusia melainkan AMALANNYA,”dan perbezaan itu hanya bias dilihat bukan diatas dunia,tapi diakhiret kelak”
Ini sebuah cerita.cukup sukar untuk diharungi hanya dalam masa beberapa ketika , namun jiwaku,bibirku takkan pernah jemu menyebut kalimahMU..”allahummayatuasir..walatuassir”.ia umpama senjata supaya aku sentiasa bertahan pada tahap ini.supaya aku sentiasa bertahan sehinggalah semuanya berlalu………………dari petang 04 may hingga petang 05 may..
Bukan sebagai rungutan,tapi satu pengalaman benar yang aku ingin kongsikan pada semua,supaya kita tahu,kita sedar ,perasaan mereka yang senasib…………
Message received :maksu zah: nak balik ipoh hari ni,esok balik Kl balik.nak mgundi.esok kalau sempat datanglah rumah,kalau sempat singgahla dulu..
Act,I don’t know where to start it.
Lepas kak hanim balik,im lonely in the house,abg tak angkat2 tepom,msg pun tak berbalas. Then,aku tertidur sampaila zohor.bagun…he said “naik teksi dtg kat setia alam.owg bayar nnti,sbb ma taka rap naik motor.pahtu kita gi rmah mak ngah kat klang,saeng owg oyap nk hntar”..
Then..reaching kfc at setia alam,tapi tak makan pun,sebab tggu kawan dia..lpas dua jam tunggu,dia nak gi check umah kawan die kat sana naek motor..lepas je dia balik , he said “kawan owg da balik”..then he called mak ngah kat klang to said we wanna come there, but the answer “mk ngah ader keje hari ni,dtg esok bleh x?”
It stop there..tak tahu nak pegi mane..then we make a decision ..pegi mall yang lebih kurang dekat jugak dgn tmpat tu and tmpat mak su zah duduk ..
Time nie mmg menguji kesabaran kami,umie xbagi naek motor,sbb abg ad lessen mati,lagipun topi keledar takder,kitaorg tggu teksi..dengan kata lain,aku naek teksi die naek motor.tapi….teksi takder,serius takder langsuung kat citue..then he decide nak cari jugak helmet,cari punya cari..mmg jauh giler kdai sambil2 aku cuba menahan teksi..and deal..alhamdulillah,tuhan makbulkan doa aku “alluhammayatuassir walatuassir”…topi keledar dah jumpa..then naek motor
Bila umie telefon,aku xnak bmbgkkan umie,aku cakap “adk mari sini ngan teksi,tahan teksi,duduk dekat mall.kejap agi balik ngan komuter ngan upm”
Perghh..for the first time,aku tipu umie,coz I don’t have idea..kalau umie tahu abg aku a.k.a eiei(fathi) tak tahan teksi untuk aku balik..gedebakk..semua kena kat die..aku tak kisah..aku cakap kat eiei,tipu sunat xper..

Mall tu semua orang tahu..space u8,tmpat versus buat konsert secara llive tiap2 ari jumaat.
Aku jumpa ngan kak pipy ,actual name:kak aneesa..dia keje kat avon kat saner,kawan abg,bru je kenal..we hav a lunch lbih kurang kul 6.30 ptg.then ,sembang2 sampai maghrib..solat situ..
I don’t have any idea..
Umie called eiei,berkali2..dan dia taknak jawap.for a reason tak tahu nak cakap pe n jawap pe.sebab umie asyik tnya,kalau da sampai upm, tepon la umie.
Aku terpaksa akur..jawap pertanyaan demi pertanyaan umie..then lepas umie tahu aku ad dkt mall n  sini mmg tak de komuter + tak tahu nak tdr kat mane,she worried, tepom aku bteri low..aku gunakan alasan xnak jawap panggilan umie..how I wanna back..upm jauh lagi dri situ..dalam malam2 mcm tu,biarlah aku ngan abg spend a nite in this mall.
Tapi umie keep calling,aku tutup phone..rasa bersalah membuak2..bukan setakat umie call aku..pi umie call mak ngah kat klang,umie kol abg aku yang duduk keje kat shah alaam seba dia stu2nya yang tak balik mengundi sama macam eiei.
Akhirnya…umie kol eiei,then sederet kena ngepek..aku tahu eiei tak panda ink menipu sb die tersangatlah baik..dengan umie..even dia tak penah mengeluh jaga aku dari petang sampai ke pagi esok..membimbit beg aku ke merata2…
Last but not least, mak ngah tepom aku…kakak tepom aku..kak long tepon aku jugak and abg aku kat shah alam tnya keadaan aku..aku tahu umie terlalu bimbang sebab aku nie perempuan..
Now..perempuan atau x..aku kena fikir sal eiei,takkan dia nak bawak aku balik ngan moto sampai ke upm dalam masa 1 setengah jam??aku kena fikir jugak macammana nak buat umie tidur lena malam nie..?aku kena fikir pulak what hav to be done malam ni??aku kena fikir jugak takkan umie nak marah kat eiei sopmmo..even dia da kalis..but aku tak sanggup kalau semua tu sebab aku..
At the end,I need to solve this.
Aku di warung mamak,yg akan ttp kul 12 malam tu,sgaja beli tket wayang iron man pkul 1 sampai pkl 3..
Buat kesekian kalinya,my mum called again….i heard she’s crying..but I don’t have to nangis sama..aku kena tough..dengan selamba aku jawap “umie…adeq kat umah saeng adik nie, yang tadi..dia da balik Kelantan pi kawan dia ad kat umah tu,adeq tidur sini dulu”
Time tu umie tepom ke tab eiei,aku angkat,aku bagi alasan “eiei bagi tab tu kat aku”..padahal eiei da tak tahu nak jawap soklan umie..coz dia terlalu jujur untuk menipu..

Lame jugak aku menerangkan…I mean mereka2 cerita..aku rasa membuak22 berdosa ..YA ALLAH, ampunkan dosa aku..aku tak nak lihat umie bimbang hingga nenges2..dan dalam masa yang sama,aku taknak eiei kena marah sebab tak jaga aku..ampunilah aku..
Waktu umie kol tu,dengar motosikal org buat kempen BN..fuhh..kuat giler..hampir terkantaoi..aku just jawap “biasala budaq uitm,berkempen tgh2 malam..sebab adeq bukan duk kat area asrama..duk area rumah tmpat org2 nak buat a-level”..gedebak..!!sejak bila aku dengan selambernya itu menipu umie..the I relieved..itulah satu2 nya cara nak legakan umie..then umie gtaw..”nnti umie kol balek mkngah,abg chik”oyap balik kat die..
Aku just gtaw..eiei tdr kat surau dkt2 dgn uitm nie..sedangkan aku tak pernah tahu pun “wujudke surau umum kat intec??”
ALHAMDULILLAH….satu bebanan berat telah terlepas ke tepi..
Aku ngan eiei habiskan masa pkul 12 hingga 1 pagi kat bowling..then pkul 1 kitaorg gi tgk citer..
Ia bukan masa bergembira untuk dikongsi bersama tapi ia rasa bimbang yang mencekup dalam diri…aku letak ketepi..jiwa seorang perempuan,kerana ini saatnya untuk aku aku apa itu erti PENGORBANAN..lpas movie habis..all of the mall gelap gelita..semua kedai da pun tutup n aku ngan eiei bertemankan pgwl keselamatan..diorg tgk pelik kat kami..
Then dua org pengawal dating, bukan melayu..ask me “do you hav probs?”
Eiei jawap..”yes..,kami takde tempat nak tidow,tmpat tinggal jauh..nak alik pun jauh..”
Then the guard said “let me search u some other place to sleep,               takkan nak tidow atas kerusi urut nie?”
He asked us for apologize becoz da tkde tmpat lain die bley bagi kat sini,mmndgkan ini supermarket..kami tidur atas lantai,dii salah sebuah kedai that opened.guard tu cakap,kalau dia bleh buakak surau..dah pasti dia bukak untk kitaorg..but for the truth,dimanapun aku berada..aku takkan kesal,menngis jauh sekali..dengan adanya abg aku,eiei.we spent a night,act for some hours..waiting for tomorrow….tidur ..bgn pkul 7..trpaksa..sbb surau baru bukak pkul 7 pagi..then kitaorg baru slat..
ALHAMDULILLAH..i am updating blog in this surau..
Seusai solat subuh tadi..aku berdoa  pada DIA..”YA ALLAH, kiranya masih ada ujian bgiku selepas ini,biarkan sekecil2 mana ia..sebesar2 mana pun yang terpaksa aku pikul,aku takkan mengalah ,aku takkan merungut kerana aku ada ENGKAU disisiku selalu.”
Laju..air mata melimpah2 turun..aku tetap gagahkan kudratku memohon..bersujud syukur kerana DIA masih ada bersamaku tiap2 kali ujian yang diberikan..aku akur..
Akhernya,sekeras2 hati yang aku tahan depan abg,even aku tahu..aku dapat tgk merah matanya,air mata ini tetap tumpah di sejadah ini..dihadapanMU..bukan dihadapan abgku..
Then , I received a msg from no mum kak hanim…my mind was elsewhere..aku tak dapat nak fikir apa2 lagi..aku bukan penat nak bertahan dengan ujian ini..tapi aku penat..berfikir untuk menyelessaikan masalah ini..semakin kuat hambaNYA diuji..makin kuat pengorbanan jiwanya..tapi bagi aku,aku terlalu lemah dan tak punya kekuatan setiap kali aku berhadapan denganMU..aku lemah..aku menangis..
Then im sending a msg to kak hanim..”juzwanna ask u,kenapa manusia mdh menangis even ujian itu terlalu kecil buatnya?T.T”
(aku share rm1 kat kak hanim sbb hnya ingin dia mendengar ceritaku,ingin dia tahu keadaanku,s bb I will feel more comfort after this..)and she replied…but it  was broken msg..again n again..
I stoped there..aku nak dia mndgr..kalau boleh nak kol..pi kedit sikit..n please.,,being stay ,eing my supportive when I feel down.mungkin msg broken itu ada hikmahnya..untuk aku tahu,tiada tempat yang paling layak untuk aku mengadu melainkan DIA..
TO:NORFARHANIM ABDULLAH
Kaq,I want u know..adik sayang akaq keranaNYA..dan DIA sahaja yang MENGETAHUINYA..dan DIA sahaja yang dapat menilainya kerana DIA tahu apa yang hambaNYA dambakan.sedagkan kita pun xdpt mengetahui apa sebenarnya “cinta KERANANYA”..tapi..adk yakin..ukhwah ini akan sampai kesyurga..dan “KITA YANG AKAN MEMBAWANYA KESYURGA”..insyaALLAH..bawalah bersama2 kita sahabat kita yang lain menuju kearah syurga itu.”makin ramai makin best!”
After a while..i received a msg dri eiei yg duk kat surau laki.. he asked me “ok tak??”..n belum smpat aku balas..he sent me a msg again,”kalau ade ape2 trus kol owg”..
I only replying “ok” in words..but deep in my heart..a huge thanks for him.. J
Last promises aku janji dgn abg sesame sendiri “jangan bagitahu umie pun what happened this nite,kita pakat sama2”..aku hanya menggangguk…………..
“sesungguhnya ALLAH tidak akan menimpakan ujian bagi umatnya tatkala dia tak mampu menanggunnya”..
(my heart beating only for HIM) the ONLY ONE..

I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

No comments:

Post a Comment

♫laugh.peace.life♪

My photo
♫bachok♪, ♫kelantan♪, Malaysia