topbella

♫jiwa.blOGGer♪

18 March 2014

Sebelum aku bernikah by hilal asyraf


Fahamkan definisi cinta sebenar,
Cinta adalah sesuatu yg membawa ke syurga,
Islam tidak melarang perasaan cinta itu bahkan naluri untuk rasa disayangi dan dicintai juga.cuba dalami ayat alquran surah albaqarah ayat 235 ,permulaan ayat itu menjelaskan tiada dosa bagi meminang dengan sindiran atau menyembunyikan rasa dalam hati kepada mereka,tapi janganlah dibuat secara rahsia atau sulit seperti berdua2an kerana yg ketiga pasti syaitan.
Tidak pula menyuruh para pendamba cinta merasa terlalu tertekan dalam membawa cinta terlalu islamik
Sesungguhnya orang yg dicintai itu tidak semestinya jodoh kita yg telah ditetpkan DIA..
Tapi walaupun sgala ketetapan bagi DIA ,kita juga still ada tugas iaitu USAHA.
USAHA bermakna mempersiapkan diri,rohani,jasmani ..cari ilmu,mampankan diri,bina peribadi diri supaya kitadapat bawa cinta bersama kesyurga .namun, xsemestinya nak sampai sempurnakan diri.islam itu realistic.sudah cukup besederhana.
Istikharah bukan jawapan 100% kepada jodoh jika kita ketahui jawapan yg didalam mimpi.dan tiada penegasannya dalam alquran.cuba jelajah hadis bukhari ini “apabila kamu merancang sesuatu perkara ,maka dia melakukan solat dua rakaat” sabda Rasullulah..iaitu dengan maksud lain istikharah. Jadi jangan terlalu mengikut apa yg kita dapat dalam mimpi.fikirkan logiknya dan usaha kearah itu disamping minta Allah permudahkan segalanya..jika ya maka pasti brlaku,jika tidak pasti bukan.:)
Bila dah usaha.serahkan segalanya pada Dia yg lebih mengetahui .tengok surah al-baqarah ayat 261.
Dan apabila menerima sesuatu yang bukan daripada doa kita ,rujuklah ayat 30 surah assyura. Memberitahu kita bahawa itulah penyucian keatas dosa2 yang kita lakukan.
Nukilan sejati
Si botet>,<
20012014



I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

No comments:

Post a Comment

♫laugh.peace.life♪

My photo
♫bachok♪, ♫kelantan♪, Malaysia