topbella

♫jiwa.blOGGer♪

25 July 2014

bila kita ada satu tugas, bermakna kita ada satu peluang untuk ditarbiyah

"banngg!banng! "

dentuman pintu dihempas Aiman mnyuramkan suasana.

"kau ni knape tetibe je marah tak tentu pasal?" Tariq bertanya,ingin tahu.

"aku kesal betul dengan kumpulan usrah kali ni"
kata Aiman,menyatakan kekesalannya.

sambil badannya dilandaikan ke katil.
membelek2 kitab Ar Risalah.
tapi fikirannya tertumpu kpd perbualan itu.

"apa masalah pulak kali ni?" Tariq semakin ingin tahu.

"bilangan usrah hari ni tak mencapai dua kmpln pun,walhal bukan ramai lagi kawan-kawan kita kat luar tu" Aiman menarik nafas,semput dibuatnya.

"mungkin buzy barangkali,biarkanlah dorang tu"

Aiman terdiam.
mungkin benar kata sahabatnya itu.

"tapi....aku syg dorang,aku taknak dorang hanyut. aku juga tak mahu jika mereka hanya kenal dunia lebih dr kenal Allah"
jelas Aiman.

Tariq tersenyum.
alangkah indahnya jika seorang ikhwah menyayangi ikhwahnya kerana Allah.
alangkah indahnya bakti ikhwah ini.
moga Allah redha akannya.

"yang menghairankan lagi,ada antara mreka katakan .. "Man,..buat sesuatu yg baik kena ikhlas"...kalau mcm tu takkan nak tunggu ikhlas tu dtg sendiri"

duhai akhi dan ukhti,
ketika kita ada satu tugas.
bermakna kita ada satu peluang untuk ditarbiyah.
ikhlas itu dari hati.
maka,jika hati kita belum dibentukkan terlebih dahulu.
mahukah ikhlas itu dtg dgn sndiri?

"alhamdulillah, Man..Allah telah berfirman dlm surah al baqarah ayat 245...Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya?"

mereka yg tidak tahu akan hal ini.
adlh mereka yg tdk tahu membezakan
antara IKHLAS dan RAJIN.

ustaz pernah berkata.
istiqamah itu adlh
"buatlah amal kerana sesuatu sehinggakan kamu melakukannya kerana ALLAH"

Aiman mgangguk.
matanya memandang ke tingkap.
sambil hatinya berbicara.

dulu,aku juga jahil.
lantaran ajakan seorang ikhwah.
aku mula berminat.
tapi sekarang lain.

aku perlu membuat sesuatu ke arah itu.
aku perlu membuat sesuatu untuk ummah.
kerna aku tahu.

semua org berhak mencapai SyurgaNya.

23072014
1602

I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

No comments:

Post a Comment

♫laugh.peace.life♪

My photo
♫bachok♪, ♫kelantan♪, Malaysia