topbella

♫jiwa.blOGGer♪

25 December 2010

25 disembEr!!

*
sudah menjadi tarikh tu..nie aku nak pesan skit..
kalo nak ucap merry christmas tu..tak payah ah..
dulu kak angkat aku ader ckap..
(luper nak knalkan)
namer dier aku tak engat lo..
aku knal dier dalam tagged..dia bntu aku lam internet..
skunk nie dah tak contact da..
dier nie tinggal kat KL tapi berasal dari brunei..
skunk nie tak tau la macammana nak contact die nie..
dier nie sebenarnya ada penyakit..
tak ley tinggal kat asrama..sbb tu la..
padahal die nie pandai giler!!
penyakitnya itu..dirahsiakan..!!
aku pun bwu first time dgar nama penyakit tu..~

so..pasal 25 disember..merupakan hari kismes..sbenarnya aku tak mau sebut post nie..tapi keadaan memaksa aku untuk berkongsi dengan rakan2 blog yang lain..hari krismas haram sama sekali diucapkan sesama islam..samala macam kita ucap.."merry christmas"..kadang2 orang barat akn rasa islam makin rapuh..kemana menghilangnya orang2 yang mengagungkannya...namun hari krismas boleh dimengertikan sebagai hari yang pesta kelahiran tuhan jesus..
Jadi jelaslah yang Krismas ini adalah hari sambutan kelahiran Nabi Isa (Yesus) bagi penganut agama Kristian (yang menganggapnya sebagai Tuhan) dilakukan setiap tahun pada 25 Disember. Skop perbincangan ini hanya akan memfokuskan kepada sambutan Krismas sahaja dan tidak pada doktrin ketuhanan nabi Isa a.s. Walau bagaimanapun, perlu ditegaskan di sini yang Islam amat menentang doktrin syirik itu (Qur’an 5:76).


Bila Nabi Isa a.s. Dilahirkan?
Al-Qur’an tidak memberikan tarikh dan masa yang tepat berkenaan hal ini tetapi sekadar gambaran masa kelahiran nabi Isa a.s. Seperti Firman Allah s.w.t.
“Maka seseorang menyerunya dari tempat yang rendah: Janganlah kamu bersedih hati, sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan anak sungai di bawahmu. Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu. Maka makan, minum dan bersenang hatilah kamu..” (Qur’an 19:24-26)
Peristiwa di atas berlaku pada Maryam a.s. selepas melahirkan Nabi Isa a.s. Di dalam ayat di atas ada menyebut tentang buah kurma yang masak di atas pohonnya, ini menunjukkan yang masa kelahiran itu tentu sekali bukan di dalam musim sejuk, bahkan bermungkinan besar di dalam musim bunga ataupun musim panas.

so..~think urself~

I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

No comments:

Post a Comment

♫laugh.peace.life♪

My photo
♫bachok♪, ♫kelantan♪, Malaysia