topbella

♫jiwa.blOGGer♪

19 November 2013

"once u START, u must FINISH it" ~ sir zainal ~

the phase, it had been so long...
sejak aku masih bergelar buudak tak matured, budak yg masih tak dapat fikir baik dan buruk.sejarah mematangkan aku,sejarah hidup juga yang mengerakkan hati aku untuk berfikir what sir zainal had said..

"once i start it,so it would be compulsory for me to finish it all"
since form 1, those words introduced to me. let me told you, why i only take it as well as it doesnt mean anything.
when i am holding  the top rank in academic for the first examination within 200 hundred batchmates. he said i had started something from someone else.the clue stucked in my mind. but it on,never stop since i finished the last line. ~that i remember what he had told me:)

and thank you,sir..for keep waking me up with those words. kerana mematangkan saya dengan hanya meninggalkan khazanah yang tidak ternilai sebelum meninggalkan kami semua. let see, how these words affected throughout my life.

something that Allah give us in order victory or failure. sudah menjadi fitrah dunia. apabila menerima suatu kejayaan.kita mudah terleka dengan situasi.keep on pushing urself for several those examination.keep holding what we had achieve before and keep on steeping whats going on to our future. 

REFRESH ..REFRESH ..REFRESH..
try refresh balik what had been done and what should i do to finish it.in certain people sad..just follow the flow :)
yes, but a the same time what kind of flow?? how we are going to follow?? 
in huge statement,supposely the conflict come out from those student as well for me,xpernah kita membayangkan ataupun melepaskan keringat walaupun sedikit sahaja untuk kosongkan minda. freshing minds .lepaskan bebanan.alihkan batu yang berat dalam kepala ni duk pikir tu pikir ni,alihkan ketepi for a certain time.
duhai pencinta ilmu,alihkan mindamu sementara kepada bagaimana terciptanya setiap kejadian alam.DIA memberi pinjam minda untk kita berfikir,menganalisis, mentafsir baik dan buruk.lalu DIA anugerahkan tangan untuk kita lakukan.dan DIA sampaikan pesanan melalui ALQURAN dan hadis untk menjadi tenungan.tak cukup lagi DIA hadirkan manusia untuk kita tidak pernah rasa kesunyian walaupun kita tidak pernah sunyi dari kasihNYA.. kita tahu,kita perhati,kita sedar tapi kita xpernah beras a untuk berfikir hikmah yang tercipta disebaliknya ..betapa cantiknya perjalanan ALLAH,betapa hebatnya ciptaan ALLAH.lalu masih lagi kita katakan "ya Allah aku tak mampu,yaALLAH aku tak sanggup da brdepan dengan semua ini,yaAllah aku sedih sebab gagal,ya ALLAH aku stress dngan semua ini" 

sesungguhnya ALLAH tidak akan menguji hambaNya melebihi kemampuan seseorang hamba itu.

“Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…” (Al-Baqarah: 286)

so,how to handle it all??
let me tell u..being nice whatever task given to u.be appreciate biarlah apapun kegagalan dalam hidup ini.hey,kalau kalau xgagal..bukan fitrah namanya. whatever ,whenever u need to do, be comitted,let say, u have a test tomorrow.so,when u START the revision,when u ready to have a test? of course last minute kan..huu,yup.bermana kita tak adil menggunakan masa yang Allah bagi.kita tak adil dalam membahagikan keperluan sbgai seorg pelajar.memberi komitmen bukanlah kita terus straight focus on apa kita nak buat,tapi komited itu adalah kita memberi sepenuhnya kepercayaan diri kita untuk lakukan semua itu,make sure what benefit ataupun manafaat yg kita boleh apply drpd ap yg kita buat itu...then,finishing it to the higher step.trust me,the top view would be awesome.hrrmm..contohnya,apabla kita brckap dgn org,mendgr masalah org atau mgkin mendengar sejarah hidup seseorang. sudah semestinya harapan org yg mndgr tak sia-sia kan. so use it,apply it,jdkan ia sebagai cabang ilmu..ilmu Allah kan luass...

“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji?” (Surah Al-Ankabut: 2)

apabila kita berbicara mengenai stress ataupun apabila sebut je perkataan stress,yes all people will face it..as same it goes to me,kita tak pernah diajar untuk menghandlekan stress..
but when i am talking or hearing about stress,automatically aku teringat pesan umie since i'm in form1 
"selagi kita masih ada ALQURAN,selagi itu tida akan wujud perkataan stress,jd tiada alasan bagi hambaNya untuk berlaku demikian"
pedasss..kata2 umie,namun pedas itu yang menaikkan rasa dalam makanan yg kita makan.
yup,i agree..aku terlatih dengan kata2 umie,dan kadang2 aku takut for saying "ohh..stressnye!!" bukan takut kerana umie yg ckp..tapi aku takut sbb ianya KALAM ALLAH,seolah2 aku tidak mengenal apa itu kalam ALLAH..dan alhamdulillah,setiap penyakit itu ada ubatnya,dan stress itu juga adalah penyakitnya..maka ubatnya ?  :)

alhamdulillah,usia yg mencecah begitu muda,aku telah dapat khatam sbyk 8 kali. namun bukan itu yg menjadi perbualan untuk kita agung2kan bacaan namun tiada mafhumnya.bukan itu menjadi alasan untuk kita menjadi hebat dimata manusia sedangkan Imam Ahmad dapat khatam beratus2 kalinya..subhanallah.. ALQURAN itu menjadi inspirasi.ia menjadi mahkota bagi umat yg cinta akan isi di dalamnya.ia menjadi hafalan penduduk langit dan bumi.

thanks to umie..setiap katanya menjadi inspirasi.melahirkan seorang hafizah dimata Tuhan.bukan dimata manusia. 
sesungguhnya,al quran itu penenang hati,penyejuk diri,pengubat minda untuk kita berlaku adil terhadap Allah,berlaku adillah kepada masa yg kita luangkan kepadaNya..dalam sehari2 kita..kerana DIA xpernah pun unfair dgn kita..trust HIM :)
duhai penggerak islam, ketika engkau mula membaca setiap bait kalimah yg menjdi sandaran di dalamnya,sedarkah dirimu akan tersiratnya beribu makna.adakah pandangan enteng sahaja yg engkau hulurkan ketika lafaz kalimahnya kami bicarakan. sesungguhnya, aku bukan pentafsir kalam,tapi berusaha menjadi ikutan nabi Muhammad menjadi sanjungan.lantaran Islam yg ditinggalkan .terasa beban yg mengalas  di badan.umati...umati... yang menjadi sebutan ketika nyawamu hampir dicabut Tuhan.

Saidina Ali pernah ditanya oleh seseorang. “Wahai Khalifah, bagaimana ingin aku bezakan Ujian dan Hukuman dalam kehidupan?
Jawab Saidina Ali :-“Hukuman adalah bilamana kamu diuji Allah, kamu makin jauh dari Allah .
Manakala ujian Allah pula apabila kamu diuji kamu makin hampir dan rapat dengan Allah SWT"

dan ujian itu adalah segala bentuk ketetapan yang DIA berikan

DUHAI penduduk kubur, bersedialah menerima apa sahaja ketetapan DIA tanpa pernah mempersoalkannya,tetapi mencari hikmahnya,mendalami maksudnya, 
KERANA...kita semua hanya menuju SATU halatuju yg SAMA..
iaitu kepada DIA YANG MAHA ESA :)

p/s: cuma memberi pandangan,namun yg baik itu masih dari ALLAH




I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

No comments:

Post a Comment

♫laugh.peace.life♪

My photo
♫bachok♪, ♫kelantan♪, Malaysia