topbella

♫jiwa.blOGGer♪

27 December 2010

teruskan langkahmu~

sesungguhnya manusia selalu melihat kekurangan itu sebagai kelemahan hidup..berbekalkan satu iimpian yang terjadi..ingin merubah tafsiran seseorang mengenai apa yang telah dimiliki..seandainya patutkah ada sesuatu yang boleh kita jadikan sempadan..

mungkin maksud aku terlalu dalam..
topik yang aku nak ketengahkan pada kali ini melalui langkah yang kita lakukan..try tanya diri sendiri..dah berapa jauh kita melangkah..dan dah berapa jauh kita berlari..sebuah perjalanan hidup yang dipenuhi dengan penuh pancaroba akhirnya diakhiri dengan satu keinginan yang memang menjadi impian..

betapa susahnya menghadap pelbagai permasalahan yang kita sendiri hadapi dan ia amat memenatkan..amat memenatkan...namun sebuah perjalanan takkan seronok tanpa ada traffic light kan..tanpa ada kawasan tol atau culkai jalanan..dan itu sebenarnya yang menjadi hiasan yang kita hamparkan dalam sebuah kehidupan..

tiba2 aku teringat..satu kata2 ..yang berbunti..ketulusan hati mengenal aku erti pengorbanan..dalam aspek ketulusan ataupun keikhlasan bagi tiap insan..cuba kita renungkan sejauh mana tulusnya hati sanubari kita berlandaskan setiap perkara yang memang kita jadikan pengorbanan yang terlalu berharga..sejauh mana kita tahu pegorbanan kita itu tulus sebenarnay..mungkin hanya bertopengkan sandiwara jiwa yang sentiasa menipu setiap perkataaan yang terbit dari naluri seorang insan...

selama ini aku bekorban..dan selama nie..ketulusan itu aku ketengahkan..dan sememangnya kita takkan lagi katakannya suatu pengorbanan selepas kita tuluskannya..namun kita akan gelarnya sebagai TAKDIR..dan harapan!!..jika harapan yang selama ni tak dapat kita peroleh..adakah kita salahkan mereka..so..jangan mimpilah untuk menaruhkan harapan yang bertamu dihati kamu...sedangkan aku gagal memperolehinya..

ya TUHAN..janganlah engkau biarkan aku menyalahkan insan yang telah lama aku  tinggalkan itu..kerana dengannya aku menyedari setiap helaian kamus hidup..mimpi yang akhernya memberi seribu persoalan...melakukan kesilapan hampir seribu langkah..aku dan dia tetap begitu kesudahannya...mungkin kami terlewat satu ketika dulu..kerana masa memisahkannya..namun aku bersyukur kerana insan itu tidak lagi hadir dalam harapan serta hati palim dalam aku..

bukan bermadah pujangga yang aku katakan..tapi ternyata fakta membenarkan..aku tak pernah berbohong jika aku menyatakan..kecuali keegoaan menjadi halangan...

sesungguhnya silam itu sinar yang menjadikan kita benar di masa hadapan..menjadikan kita sedar seandainya kita melakukan kesilapan..dan aku takkan pernah sesekali menyesal apa itu yang dimaksudkan  masa kebenaran itu tiba!!

I LOvE yOU..:)wink..WInK!!!

No comments:

Post a Comment

♫laugh.peace.life♪

My photo
♫bachok♪, ♫kelantan♪, Malaysia